WaterFun Magazine-חיטוי בריכות שחייה ע"י ברום?

חיטוי בריכות שחייה ע"י ברום?

חיטוי בריכות שחייה ע"י ברום?
 
כלור לבריכות, ברום לג'קוזי.
זוהי הגישה המקובלת לטיהור, אך בדומה למרבית חוכמת הרחוב, ישנן נסיבות שבהן היא אינה כה חכמה.
 
במשך עשרות שנים, כלור נבדק והתגלה כקוטל חיידקים אמין וקטלני, ומחמצן פסולת בבריכות שחייה פתוחות, אך ההלוגן המקביל אליו, ברום, מתאים במיוחד לשימוש במקומות סגורים. בדרך כלל, טיעון זה מתמצה בעובדה שקל בהרבה להתמודד מול ברוממינים (תוצר לוואי חשוב בהרכב בריכת ברום) לעומת הכלוראמינים המקבילים, בפרט בבריכות מסחריות המכילות מספר גדול יותר של רוחצים.

 

 

חיטוי בריכות שחייה ע"י ברום?
 
כלור לבריכות, ברום לג'קוזי.
זוהי הגישה המקובלת לטיהור, אך בדומה למרבית חוכמת הרחוב, ישנן נסיבות שבהן היא אינה כה חכמה.
 
במשך עשרות שנים, כלור נבדק והתגלה כקוטל חיידקים אמין וקטלני, ומחמצן פסולת בבריכות שחייה פתוחות, אך ההלוגן המקביל אליו, ברום, מתאים במיוחד לשימוש במקומות סגורים. בדרך כלל, טיעון זה מתמצה בעובדה שקל בהרבה להתמודד מול ברוממינים (תוצר לוואי חשוב בהרכב בריכת ברום) לעומת הכלוראמינים המקבילים, בפרט בבריכות מסחריות המכילות מספר גדול יותר של רוחצים.
 
אין ספק לגבי יכולתו של הכלור להרוג ולחמצן את הפולשים לבריכה. הבעיה בהלוגן מתחילה לאחר שהוא ביצע את עבודתו.
 
כאשר הכלור מגיב עם פרודה אחרת והופך לכלור מורכב (כלוראמין) כושר החיטוי שלו חלש למדי. אך כאשר הברום מגיב והופך לפרודת ברוממין, הוא משמר על כושר החיטוי שלו. ברוממינים שמרחפים במים מסוגלים לתקוף חיידקים ולהרוג אותם ביעילות ובמהירות שעושים זאת כלור חופשי וברום חופשי.
 
לכן, אמנם ברוממינים מועילים במי הבריכה, כלוראמינים יוצרים בעיות בכל בריכה. הם מצטברים עם הזמן וצריך לסלק אותם באמצעות חמצון בנקודת השבירה. הנוהג המקובל בענף הוא הכנסת כמות כלור גדולה ש"תזעזע" את הבריכה, בדרך כלל כלור חופשי ביחס של 10 ל-1 לכלור מרוכב, הפעולה ידועה גם כ"מכת כלור" או סופרכלורינציה.
 
ואולם, ישנן בעיות עם התהליך הזה (מעבר לעלות ולטרחה הכרוכות בו) בפרט כאשר הוא מתבצע בפנים ובהיקף הדרוש לטיפול בבריכה מסחרית. בסופרכלורינציה, כלור במינון גבוה מתרכב עם מזהמים אורגניים ליצירת כלוראמינים בקנה מידה עצום.
 
גם ללא פעולת הסופרכלורינציה, הכלוראמינים נדיפים ובעלי נטייה חזקה להפוך לגז ולהינשא באוויר. זוהי בעייה בבריכות מקורות שהן חוסר אוורור יחסי מחזיק בריכוז כלוראמינים באוויר שבתוך המבנה קרוב לקו המים.
 
מרבית בני האדם מכירים את בעיות הריח שנגרמות בגלל כלוראמינים – מה שנקרא לעתים קרובות "ריח כלור". זהו פשוט ענן כלוראמין פנימי שנשאף לתוך מערכת הנשימה.
 
מדובר בבעיה חמורה עוד יותר עבור השחיינים, שבזמן שהם שוחים בריכות שואפים בפה פתוח מהאוויר הרווי כלוראמינים שממש מעל פני המים.
 
יש אנשים הרגישים לחומרים אלו יותר מאחרים, אך אינטואיציה – בתמיכת המחאה הכוללת של העיניים, הריאות והריריות – מרמזת שכלוראמינים באוויר אינם עושים לנו טוב. הקהילה המדעית טרם הגיעה למסקנה ברורה בנדון, ונמשכים המחקרים בנושא זה.
 
מאידך, ברוממינים נוטים הרבה פחות להתפזר באוויר. הם אינם הופכים לגז, אלא נותרים במצב נוזלי, בתוך נפח מי הבריכה, ושם הם בעצם מביאים תועלת.
 
בעיה ניכרת שלישית כשמדובר בכלוראמינים בבריכות מקורות היא שהם תוקפים את המבנה. בעלי בריכות מקורות המצוידות בחלקי פלדת אלחלד מכירים את החלודה החמורה שנובעת מהתעבות אדים עמוסי כלוראמין על גבי פלדה קרה. התערובת עתירת הכלור מעכלת כמעט כל רכיב פלדה של המבנה המקיף את הבריכה, כולל מסגרות של חלונות, חלקי מתכת בדלתות, תעלות וציוד חימום ומיזוג אוויר.
 
לסיכום הוויכוח לטובת הברום, אין צורך "לזעזע" (to shock) בריכות עם ברום לצורך טיפול בברום מרוכב (תורם חיובי לבריאות הבריכה) באופן שנדרש "לזעזע" בריכות כלור לצורך טיפול בכלור מרוכב (גורם שלישי, בתוך ומחוץ לבריכה). תהליך הסופרכלורינציה בכלור כרוך בעלויות, הן כספיות והן במונחי סביבת הבריכה, והכלוראמינים נוטים להתנדף ברוח ושם מהווים מטרד כללי.
 
תחושה בלתי יציבה
 
ברור, שלכלור יש כמה יתרונות חשובים (הוא לא הפך למלך מחטאי הבריכות סתם כך). יציבות בשמש היא אחד מהם.
 
אי אפשר לייצב ברום כפי שמייצבים כלור בעזרת חומצה ציאנורית. לפיכך בסביבת בריכה חיצונית ברום נוטה מאוד להתפרק כתוצאה מקרינה אולטרא סגולית של השמש. זאת הסיבה שברום בבריכה פתוחה עלול להפוך ליקר כיוון שיש צורך להוסיף אותו לעתים קרובות. ואולם, כשמדובר בבריכה מקורה, בעיה זו כמעט שאינה קיימת.
 
עוד היבט חיובי לכלור הוא שניתן להשתמש בו בצורה קלה. הוא מגיע בטבליות פשוטת, שניתן להניח במכשיר הפיזור ולשחרר בקצב מבוקר.
 
 
גם ברום ניתן להפוך לטבליות, אבל הוא נמס הרבה יותר לאט ולכן אי אפשר לפזר אותו באמצעות מכשיר צף. יש צורך בציוד מיוחד לפיזור ברום בבריכה, הכרוך בהוצאה מקדימה, ואילו את הכלור אפשר להחדיר למים בצורת טבליות או להשתמש בכלור מגורען, בדומה לדיכלור או קל-היפו, שמתמוסס במהירות.
 
בכלור ישנן שתי אפשרויות – מוצר חיטוי שנמס לאט ומשתחרר לאט, או מוצר זעזוע בשחרור מהיר (ניתן להשתמש הן בכלור והן בברום באמצעות מזין אוטומטי.)
 
ברום הוא גם מחמצן חלש יותר מכלור, ולכן כשמשתמשים בו לפירוק פסולת מתרחצים בבריכה הוא יעיל פחות מכלור. בעצם, פירוש הדבר שבעל הבית או איש המקצוע חייב להיות עירני אחרת יצטרך לרכוש מחמצן – מונופרסולפט או שוק כלורי – לחיסול הפסולת המצטברת. (כן, ניתן להשתמש בזעזוע כלור בבריכה או ג'קוזי עם ברום, בכפוף לסייגים מסויימים.)
 
ואולם, המכשול הגדול ביותר בפני השימוש בברום בבריכות הוא ככל הנראה חוסר ניסיון. מזה זמן רב כלור הוא החומר המחטא השכיח ביותר בענף הבריכות, ומרבית מנהלי הבריאות, מקצועיים וחובבים כאחד, מוכשרים בשימוש בכלור לחיטוי.
 
ואולם, מדובר במחסום לימודי שמוביל לעתים קרובות לבחירה בכלור כמחטא לבריכה מקורה חדשה מבלי לקחת בחשבון את יתרונות הברום.
 
ברום בהחלט יעיל כמו כלור כאשר מדובר בקטילת חיידקים במים המשמשים לבילוי, אך קשה לומר איזה מהם עדיף. כלור זול יותר, מחזיק מעמד היטב בשמש חמה, והטכנולוגיה הכרוכה בשימוש בו בבריכות מפותחת יותר ומובנת יותר באופן כללי. אבל, בפרט כשמדובר בבריכות מקורות, הברום מציע יתרונות ברורים המבוססים על תוצרי הלוואי הבלתי מזיקים ואפילו יעילים שנוצרים ממנו. על מנהל או מרכיב הבריכה לנתח את היתרונות החשובים ביותר ליצירת התוצאה מיטבית לבריכה שהוא מנהל או מרכיב.
 


Cl
שם: כלור
מספר אטומי: 17
משקל אטומי: 35.453
נקודת התכה: 101.5-
נקודת רתיחה: 34.04-
מצב תקני: גז ב-298K
קבוצה: הלוגן
קבוצה בטבלת היסודות: 17
צבע: ירוק-צהבהב
סיווג: לא מתכתי

Br
שם: ברום
מספר אטומי: 35
משקל אטומי: 79.904
נקודת התכה: 7.22-
נקודת רתיחה: 58.89
מצב תקני: גז ב-298K
קבוצה: הלוגן
צבע: חום-אדום, ברק מתכתי במצב מוצק
סיווג: לא מתכתי

 
 

חיטוי בריכות שחייה ע"י ברום?

חיטוי בריכות שחייה ע"י ברום?   כלור לבריכות, ברום לג'קוזי. זוהי הגישה המקובלת לטיהור, אך בדומה למרבית חוכמת הרחוב, ישנן נסיבות שבהן היא אינה כה חכמה.   במשך עשרות שנים, כלור נבדק והתגלה כקוטל חיידקים אמין וקטלני, ומחמצן פסולת בבריכות שחייה פתוחות, אך ההלוגן המקביל אליו, ברום, מתאים במיוחד לשימוש במקומות סגורים. בדרך כלל, טיעון זה מתמצה בעובדה שקל בהרבה להתמודד מול ברוממינים (תוצר לוואי חשוב בהרכב בריכת ברום) לעומת הכלוראמינים המקבילים, בפרט בבריכות מסחריות המכילות מספר גדול יותר של רוחצים.