WaterFun Magazine-מערכות חיטוי אלטרנטיבי לבריכות שחייה

מערכות חיטוי אלטרנטיבי לבריכות שחייה

השפעת מכשירי חיטוי מלח, אוזון, קרינת  UV (אולטרה סגולה) ומטהרים מינרליים על השימוש בכלור בבריכות שחייה
  
למרות היסטוריה ארוכה ומפוארת של קטילת מזהמים מסוכנים בבריכות שחייה, ישנם בעלי בריכות שמתייחסים לכלור כאל יצור דחוי. לדעתם, כלור יוצר בעיות בכמות לא פחותה מהבעיות שהוא פותר. 
החדשות הטובות הן שניתן להציע ללקוחות החוששים משימוש בכלור, אלטרנטיבות כגון טיפול באוזון, קרינת UV ומינרלים כדרך לצמצום הצורך בכמויות כלור גדולות בבריכות השחייה שלהם.

15 במאי 2014
 
השפעת מכשירי חיטוי מלח, אוזון, קרינת  UV (אולטרה סגולה) ומטהרים מינרליים על השימוש בכלור בבריכות שחייה
 
 
למרות היסטוריה ארוכה ומפוארת של קטילת מזהמים מסוכנים בבריכות שחייה, ישנם בעלי בריכות שמתייחסים לכלור כאל יצור דחוי. לדעתם, כלור יוצר בעיות בכמות לא פחותה מהבעיות שהוא פותר.
 
החדשות הטובות הן שניתן להציע ללקוחות החוששים משימוש בכלור, אלטרנטיבות כגון טיפול באוזון, קרינת UV ומינרלים כדרך לצמצום הצורך בכמויות כלור גדולות בבריכות השחייה שלהם.
 
כל השיטות: אוזון, UV ומינרלים, מבטיחים את אותו הדבר: הורדת כמות הכלור,
נכון שכלור ככלל, אינו דבר גרוע, אבל ישנם אנשים שפשוט נוח להם להשתמש בכמות קטנה יותר.
 
הנה שלוש חלופות שיכולות לצמצם את השימוש בכלור בבריכות שחייה.
 
מחולל אוזון (אוזונטור)
 
במונחים פשוטים, מחולל אוזון מחלק פרודות חמצן (O2) לשניים, ומותיר פרודות בודדות (O), שלאחר מכן מתחברות לפרודות חמצן (O2) אחרות והופכות לאוזון (O3) המתפקד כמחמצן חזק במיוחד.
 
רוב מחוללי האוזון מותקנים בצד המים החוזרים במערכות הסינון ועושים שימוש בתהליך הקרוי פליטת קורונה (CDCorona Discharge) ליצירת אוזון.
 
ל-CD יש ספק כוח חשמלי והוא מחובר לשפופרת מלאה בזכוכית עם שבבי מתכת, החשמל עובר דרך שבבי המתכת תוך כדי החדרת החמצן והאוזון הנוצר נפלט החוצה בסוף התהליך.
 
שימוש באוזון צובר תאוצה של ממש לנוכח הבעיות שצצות בנוגע למחוללי מלח, המלח מזיק לסביבה , מאכל שכבות אבן, פוגע בצמחייה ואפילו במתכות חשופות. מי המלח חודרים לתוך שכבות האבן ולאחר מכן מתאדים ומותירים מאחור גבישי מלח המתפשטים ומפוררים את האבן.
 
גם בעלי בריכות שאוהבים את מערכות החיטוי במלח יכולים ליהנות מאוזון, משום שהמוצר משמיד כל מה שנמצא במים, ועושה חלק ניכר מהעבודה שבדרך כלל מתבצעת באמצעות כלור.
 
שילוב של אוזון עם מכשיר מלח מגביר את יעילות מערכת המלח, ניתן להעביר את האוזון ישר דרך תא המלח, זה מאפשר שימוש מצומצם בחשמל, שומר על מתח נמוך בתאי מלח, מאריך את חייהם, ואף עוזר למנוע הצטברות אבנית על תאי האלקטרודה.
 
בהערכה זהירה, ניתן להאריך את חיי תא האלקטרודה משלוש ועד לכדי חמש שנים. האלקטרודות במחוללי האוזון מחזיקות מעמד כ-15,000 שעות, ובהתאם לזמן הפעולה ולמשך עונת הרחצה בבריכה.
 
כשמביטים במים בבריכת שחייה צריך שלושה דברים: חומר שיורי, מחמצן וקוטל חיידקים. לכן אפשר להשתמש טבליות כלור כחומר שיורי, באוזון לחמצון, וקוטל חיידקים כגון Nature2 או Pool Rx.
 
בעזרת השילוב הזה, יכולים המשתמשים לצמצם את כמות הכלור מ-2 PPM המקובל עד ל 0.5 PPM כיוון שהאוזון פועל כמחמצן, ופעולת החמצון בדרך כלל צורכת כ- 70 אחוז מהכלור במים.
 
מערכות חיטוי UV (קרינה אולטרה סגולה)
 
אחד היתרונות של טיהור במערכות UV הוא צמצום השימוש בכלור, UV גם פועל היטב לצד גורמים אחרים ומסוגל לפעול עם מינראלים, כלור, ברום, ביגואנידים, אוזון ומלח.
קיימות שתי אסכולות חשיבה בנוגע לשימוש ב מכשירי UV. האסכולה של בעלי בריכות השחייה שרוצים להחליף את מכשירי המלח, והאסכולה של בעלי הבריכות שמנסים לשפר את הביצועים שלהם.
 
בדומה לאוזון, UV מאריך את חיי תא המלח בכך שהוא מאפשר למשתמש להקטין את העוצמה, להשתמש בפחות חשמל וליצור פחות כלור. מכשיר חיטוי ה UV מאפשר חיסכון ניכר - צריך לזכור, בהתאם למטרה שלשמה משתמשים במערכת, UV ינטרל את מרבית החיידקים והגופים החיים, כגון אצות. האם עדיין יהיה צורך בקוטל אצות כגון אלגציד? יכול להיות, אבל בכמות קטנה יותר. יקטן גם השימוש במטהרי עכירות (אלום סולפט), אנזימים ומוצרים נלווים אחרים. והפחתת כמות הכימיקלים פירושה גם פחות חומרים מאזנים (חומצת מלח וסודה אש).
 
ניתן לומר שמדובר בחסכון של עד 50 אחוז בכימיקלים, אך התוצאות משתנות מבריכה לבריכה.
 
איך זה פועל
 
מערכות ה-UV שונות ממחוללי אוזון בכמה דרכים עיקריות. קודם כל, טיפול אולטרא סגול במים מתקיים בתוך התא ושום דבר אינו חודר למי הבריכה. הדבר קורה בצורה פשוטה למדי, אנחנו בעצם יוצרים מחדש את גל האור UV-C כפי שהשמש מייצרת. באורך גל של 254 נאנומטר, אור UV-C קוטל חיידקים, אם ננסח זאת בפשטות.
 
בנושא זה נבחין בין פעולת התקני ה-UV לזו של מטהרי אוזון ומינראלים. למעשה, מחטאי ה UV אינם קוטלים הכל. במקום זאת הם משתקים את הקורבן על ידי ערבול התאים שלהם באופן שאינו מאפשר להם להתרבות. לכן אם מתרחץ סופג וירוס תוך כדי שחייה במים שטופלו במטהר UV, הווירוס יהיה חי, אבל בלתי מזיק לחלוטין. אם הוירוס לא מסוגל להתרבות, הוא אינו מסוגל לפגוע בבני אדם. מה שזה עושה, בלי כימיקלים ובלי לייצר תוצרי לוואי כלשהם, זה לשתק כל יצור חי שעובר דרכו.
 
למערכות ה UV יש שיעור שיתוק של 99.99 אחוז כשמשתמשים בהם בקצב זרימה מתאים. והיחידות פשוטות למדי: נורות, שרוולי קריסטל ורכיבים אלקטרוניים שעוקבים אחר חיי הנורה.
 
בדומה לאוזון, UV נחשב למחטא משני וככזה לא ניתן להשתמש בו בלי מחטא שיורי.
 
מבחינת עלות, התקני UV עולים כ-1,000 דולר, כולל התקנה, והנורות עולות כשישית ממחיר תא אלקטרודה לפירוק מלח.
 
חיטוי בריכות שחייה ע"י מינראלים (יונים של נחושת וכסף)
 
מחטאים מינראליים הם קוטלים יעילים, בדומה לאוזון ו-UV, המצמצמים את תלות הבריכה בכלור. במקרה של מערכת החיטוי המינראלית של זודיאק Nature2, ניתן לצמצם את השימוש בחומר שיורי לרמה נמוכה של כלור חופשי וזמין.
 
ידוע לנו שמחולל כלור מלח הופך מלח לכלור קוטל חיידקים בבריכה, אבל מה עושים המינראלים?
 
מערכות חיטוי מינראליות כגון Nature2 מכילות שילוב של כסף ונחושת, כל אחד בעל מטרה משלו. תחמוצת הכסף היא המחטא שקוטל מזהמים הנמצאים במים על ידי פגיעה ב-DNA של מיקרואורגניזמים.
 
נחושת קוטלת אצות בצורה יעילה ביותר, עדיף לנקוט גישה של "פחות זה יותר" כשמשתמשים בנחושת.
 
הכנסת נחושת לבריכה עלולה לגרום להכתמה, במערכות כגון Nature2 יש מערכת שמאפשרת לשלוט בצורה מדויקת על שחרור הנחושת והכסף.
לכן, כשמדובר בנחושת, מוצר Nature2 ישחרר אותה למים עד להגעת איזון של כ-50 חלקים למיליארד, וכאשר הנחושת נעכלת לאחר שהיא מגיבה עם האצות, משתחררת כמות נוספת עד שהיא שוב מגיעה למצב מאוזן.
 
הבדל חשוב בין שימוש במינראלים לאמצעים אחרים הוא שהכסף מותיר חומר שיורי הנמצא בבריכה ואילו האוזון, למרות היותו מחמצן יעיל וה UV, למרות היותו מחטא טוב, אינם מסוגלים לתקוף גופים שאינם באים אתם במגע.
 
המינראלים מגיעים בצורה סבילה והיחידות אינן דורשות חשמל. העלות הראשונית ליחידה לבריכה בגודל ממוצע היא פחות מ-200 דולר ומחסניות חלופיות עולות כ-80 דולר ומחזיקות מעמד שישה חודשים – למעלה מעונה שלמה ברוב חלקי המדינה.
 
בכל האפשרויות שהזכרנו לא מדובר בבריכה נטולת כלור לחלוטין, אבל כמו גם ברמות המצומצמות שמתאפשרות בעזרת אוזון ו-UV, זה בהחלט הרבה יותר בטוח.
 

מערכות חיטוי אלטרנטיבי לבריכות שחייה

השפעת מכשירי חיטוי מלח, אוזון, קרינת  UV (אולטרה סגולה) ומטהרים מינרליים על השימוש בכלור בבריכות שחייה    למרות היסטוריה ארוכה ומפוארת של קטילת מזהמים מסוכנים בבריכות שחייה, ישנם בעלי בריכות שמתייחסים לכלור כאל יצור דחוי. לדעתם, כלור יוצר בעיות בכמות לא פחותה מהבעיות שהוא פותר.  החדשות הטובות הן שניתן להציע ללקוחות החוששים משימוש בכלור, אלטרנטיבות כגון טיפול באוזון, קרינת UV ומינרלים כדרך לצמצום הצורך בכמויות כלור גדולות בבריכות השחייה שלהם.